Zapomenuté perly Čech a Moravy
- Název:
- Zapomenuté perly Čech a Moravy
- Datum konání:
- 04.05.2016 19.00 h
- Místo konání:
- Divadlo Dr. Josefa Čížka - Náchod
- Kategorie:
- Hudba
Popis
Michaela AMBROSI – barokní flétna, Petra ŽĎÁRSKÁ – cembalo: Zapomenuté perly Čech a Moravy
Program:
Jiří Čart: Sonáta I. G dur pro flétnu a cembalo (op. 1)
Josef Antonín Štěpán: Sonáta I. Es dur pro cembalo sólo
Václav Vodička: Sonáta IV. h moll pro flétnu a basso continuo (op. 3)
Antonín Tadeáš Jan Nepomuk Stamic a Joseph Tacet: Capriccio G dur pro flétnu sólo (op. 2) a pokračování v Sonátě VI. (op. 1)
Leopold Hoffman: Divertimento C dur pro obligátní cembalo a flétnu
Michaela Ambrosi a Petra Žďárská se potkaly již před mnoha lety, kdy obě teprve začínaly se studiem staré hudby. Potom se jejich cesty na několik let rozdělily a každá z nich se věnovala s velkou radostí i pokorou svému nástroji. Obě působily v různých souborech a získávaly zkušenosti, které nyní zúročují ve společných projektech. Michaelu a Petru spojuje nejen nadšení pro objevování hudby, která byla historií zapomenuta, ale také možnosti, které jejich nástrojové obsazení nabízí. Spojení cembala a flétny má dlouhou a velmi rozmanitou tradici. Počínaje renesanční hudbou pro virginal, flétnu a hlas, přes barokní skladby pro flétnu a basso continuo, až ke galantnímu slohu, kdy vznikají skladby pro obligátní cembalo s flétnovým doprovodem. Obě mladé interpretky se rozhodly proniknout hlouběji k podstatě hudby, kterou svému publiku přináší, a tak se v rámci svého doktorského studia každá věnuje jednomu neprávem opomíjenému českému skladateli. Michaela se zaměřila na hudbu Jiřího Čarta a Petra spojila své studium s odkazem Josefa Antonína Štěpána. Kromě bohatého repertoáru z dob dávno minulých se interpretky nevyhýbají ani současné literatuře komponované přímo pro jejich nástroje. Rády by navázaly na odkaz kdysi slavného souboru Pro Arte Antiqua, který byl průkopníkem v historicky poučené interpretaci.
Michaela Ambrosi, narozena v roce 1987. Na flétnu začala hrát v útlém věku pěti let v ZUŠ v Jeseníku pod vedením nevidomé učitelky Zdeňky Smahové. Ve studiu pokračovala na Pražské konzervatoři ve třídě Jana Riedlbaucha. Během tohoto studia získala ocenění v soutěži Carla Ditterse z Dittersdorfu. Michaela je držitelkou Bc. diplomu ve hře na historickou příčnou flétnu na UK v Praze ve třídě Jany Semerádové, souběžně s tímto studiem odmaturovala na Pražské konzervatoři ve hře na zobcovou flétnu ve třídě Jakuba Kydlíčka. Své „Bachelor and Master of Music“ tituly získala na věhlasné Královské konzervatoři v Den Haagu ve třídě Wilberta Hazelzeta a Kate Clark. V posledním ročníku byla zvolena pro sólo v prestižním vystoupení v projektu s Orchestra of the Eighteenth Century, a to v posledním koncertě, který dirigoval světoznámý průkopník historické interpretace Frans Brüggen. Krátce nato debutovala s Amsterdam Baroque Orchestra dirigenta Tona Koopmana. Erasmus pobyt strávila ve třídě Marcella Gattiho na Conservatorio "Evaristo Felice Dall'Abaco" ve Veroně. V náročném konkurzu vyhrála studijní stáž u Orchestra of the Age of Enlightenment v Londýně. Zde jí v projektech pod vedením Williama Christieho a Andráse Schiffa zaučovala první flétnistka Lisa Beznosiuk. Michaela se aktivně věnuje badatelské činnosti. V jejím současném zájmu stojí život a dílo Jiřího Čarta, o kterém napsala svou magisterskou práci, za kterou jí byla udělena cena Královské konzervatoře. J. Čartovi se také věnuje ve své disertační práci na JAMU v Brně, kde vyučuje hru na historické příčné flétny. Je spoluzakladatelkou souborů La Foresta Incantata a Pro Arte Bohemica.
Petra Žďárská, narozena v roce 1984, je nejúspěšnější českou laureátkou Pražského jara 2012 v oboru cembalo. Ačkoliv ji od malička nejvíc zajímala barokní hudba, nejprve vystudovala hru na klavír ve třídě Mgr. Jany Turkové na Konzervatoři v Pardubicích a teprve v roce 2005 se na doporučení prof. Aleny Vlasákové rozhodla změnit nástroj. Cembalo vystudovala na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze ve třídě prof. Giedrė Lukšaitė - Mrázkové. Zúčastnila se řady mistrovských interpretačních kurzů v Čechách i v zahraničí: Dále se učila u významných cembalistů jako např. Jacques Ogg, Jesper Boje Christensen, Ilton Wiunisky, Václav Luks, Viviana Sofronitsky. V zimním semestru 2010 byla na zahraniční stáži na Conservatoire National Supérieure musique et dance v Lyonu, kde měla možnost studovat basso continuo ve třídě Yvese Rechsteinera, komorní hru u gambistky Marianne Müller a cembalo u Jean-Marc Aymse. V současné době pokračuje v doktorandském studiu na AMU, jako téma své disertace zvolila zapomenuté cembalové a komorní skladby Josefa Antonína Štěpána z arcibiskupského archivu v Kroměříži. Koncertuje sólově i společně se soubory Prague cembalo duo a Pro Arte Bohemica, které spoluzaložila. Mezi její dosud nejúspěšnější projekty patří Hudební putování s Charlesem Burneyem (k Roku české hudby) a FANDANGO ve spolupráci se španělskou tanečnicí a hráčkou na kastaněty Ludovicou Mosca a cembalistkou Lucií Guerra Žákovou.
Koncert ab. cyklu – skupina K
Vstupné: 120, 110, 100 Kč. Předprodej od 18. 4. 2016.
Místo konání
- Místo:
- Divadlo Dr. Josefa Čížka -
- Ulice:
- Masarykovo náměstí 74
- Město:
- Náchod
Popis
Divadlo Dr. Josefa Čížka nabízí několik sálů pro konání kulturních a společenských akcí, školení, rautů, výstav a přehlídek.